Diederik van Vleuten, Stand-up history - Bunker Theaterzaken
DELEN

Diederik van Vleuten

***TOERNEE LEONARDO AFGELAST***

“Tot mijn grote spijt moet ik u meedelen dat de geplande toernee van De Aanbidding Der Wijzen – een theaterportret van Leonardo da Vinci is afgelast. Corona en de daarmee samenhangende restricties laten helaas geen andere keuze. Naar het zich laat aanzien is het niet reëel te hopen op een heropening van de theaters in dit voorjaar. En mochten die toch opengaan dan zal het maximale aantal bezoekers beperkt zijn tot dertig personen. De Aanbidding Der Wijzen was bedoeld als ‘tussenprogramma’ na mijn drie avondvullende solo programma’s. Noem het een corona programma, toegespitst op zalen waarbij de anderhalve meter in acht zou moeten worden genomen. Een programma dat niet zou staan of vallen bij de gratie van een volle bak waarbij het publiek intiem naast elkaar zit om in gezamenlijkheid een verhaal te ondergaan.
Een grote zaal gevuld met slechts dertig man is een heel ander verhaal. Eind september 2020 speelde ik drie try-outs van De Aanbidding. Voor 30 man per avond. Daarna doofde stap voor stap het licht over Leonardo en zijn schilderijen.
En dat zal zo blijven. Ik ga mij bezinnen op nieuwe theaterplannen. Op dit moment werkt mijn impresariaat hard aan het samenstellen van een toernee voor komend najaar. Een nieuwe ronde, met nieuwe kansen, een ander programma, geschreven vanuit nieuwe ideeën en met frisse energie en even frisse moed. Avondvullend.
Het werk aan Leonardo is nooit weggegooid. Mij zal het niet verbazen als de grote meester in een nieuw programma op een of andere manier toch nog ergens zijn hoofd laat zien. Hij zal welkom zijn. We gaan het zien. U hopelijk ook.
Intussen rijpen de plannen, ook op andere gebieden. Ik hoop u daar spoedig meer over te kunnen vertellen.
Ik hoop intens dat wij elkaar na de zomer treffen. Tot die tijd: blijf gezond, bezoek deze site voor het laatste nieuws en vooral moedig voorwaarts!

een warme groet

Diederik van Vleuten”

Een verhalenverteller, ragfijn, indringend, warm en artistiek bezeten.

Diederik van Vleuten, geboren in Den Haag in 1961, begint aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Bij toeval ontmoet hij in 1988 Erik van Muiswinkel en Justus van Oel. Ze halen hem over om bij de cabaretgroep Zak en As te komen spelen. In eerste instantie als pianist, maar dat zal niet lang duren. Diederik wordt steeds meer een edelfigurant die ook mag praten!

Eerste solovoorstelling

Na Zak en As gaat Diederik verder op het podium met Arie van de Wulp, om vervolgens toch terug te keren naar Erik van Muiswinkel. Jarenlang veroveren de Mannen samen de Nederlandse podia. En dan begint er iets te kriebelen. Diederik wil meer en hij wil anders. Hij wil meer vertellen, maar moet dat in toneelvorm of in documentaire? Al schrijvend komt hij uit bij zijn eerste solovoorstelling ‘Daar werd wat groots verricht’.

Diederik van Vleuten: “Die mengvorm van humor, theater, geschiedenis, het blijkt dat daar een groot publiek voor is. Ik heb mijn vorm gevonden.”

Zijn eerste soloprogramma Daar Werd Wat Groots Verricht wordt een theaterprogramma over de val van Nederlands-Indië, gebaseerd op memoires en dagboeken uit de archieven van zijn familie.

Nieuw Genre

Met Daar Werd Wat Groots Verricht introduceerde Diederik een geheel nieuw genre in het theater. Het hield het midden tussen een biografie op toneel, een documentaire, een monoloog en conference.

NRC en Telegraaf waardeerden de voorstelling met 5 sterren en de slotvoorstelling haalde het Acht Uur Journaal.

Daar werd wat groots verricht, onder de regie van Berend Boudewijn, werd gewaardeerd met de Prijs van de Kritiek 2013.

Gevolgd door Buiten Schot (2013), zijn tweede solovoorstelling, over WOI, eveneens door pers en publiek bejubeld.

Potent tegengif voor iedereen die iets te veel in het nu leeft.” (Parool).

De combinatie blijkt een succesformule. Met de archieven van zijn eigen familie en zijn eigen herinneringen in zijn achterzak werkt hij door. Het resultaat mag er wezen. Met een nieuw genre laat hij zijn publiek lachen om de verschrikkingen van het verleden en stuurt hen na afloop gerustgesteld naar huis.

Intussen was daar zijn 3e stand-up history solo: Mijn Nachten met Churchill – misschien wel zijn persoonlijkste tot nu toe, die hij speelde tot het voorjaar van 2017.

In mei 2018 staat hij opnieuw de planken op met zijn vierde solo-voorstelling Nog Nooit Vertoond. Na deze voorstelling ontving hij het Zilveren Raampje. Een onderscheiding voor zijn drieluik van unieke vertelkunst. De Kleine Komedie heeft deze prijs zelf in het leven geroepen om bijzondere theaterverdiensten te eren. De jury: “Hij heeft een nieuwe manier van theater maken uitgevonden. Een nieuw genre, waarmee hij bezoekers van alle generaties heeft weten te raken.”

Boek

Er was meer te vertellen dat Diederik in zijn theatervoorstelling kwijt kon, daarom verscheen in maart 2018 het boek Daar werd wat groots verricht. Het verhaal over Diederiks oudoom Jan. Een persoonlijk verhaal van zijn kindertijd op Java, een jeugd in Nederland, een opleiding in Zuid-Afrika en in 1930 de terugkeer naar Indië. 

Televisie
Naast zijn theaterwerk werkt(e) Diederik met enige regelmaat voor televisie. Hij maakte deel uit van het cabaret van Kopspijkers en was samen met Erik van Muiswinkel te zien in het succesvolle satirische voetbalprogramma Studio Spaan van Henk Spaan, onder redactie van Julien Bracoo Gartner. In dat programma kropen Diederik en Erik (met dank aan de afdeling snorren en pruiken van Head Affairs) in de huid van bekende (voetbal)figuren.

In 2017 presenteerde Diederik voor Omroep Max Het was oorlog”, een vierdelige documentaireserie over mensen die in de oorlog een keuze moesten maken die bepalend zou zijn voor de rest van hun leven.

Captain Cook Society

In zijn vrije tijd is Diederik lid van de Captain Cook Society. Vanwege zijn niet aflatende in het openbaar beleden liefde voor het antiquarische boek ontving Diederik in 2011 als eerste de Boudewijn Büch prijs.

Boekingen

Diederik van Vleuten
fotograaf Katinka Krijgsman

'‘Die mengvorm van humor, theater, geschiedenis, het blijkt dat daar een groot publiek voor is. Ik heb mijn vorm gevonden.’ '

- Volkskrant, 2012