DREEJKLEZOEW - André Manuel | Bunker Theaterzaken
DELEN

DREEJKLEZOEW

Actueel, pijnlijk relevant, inhoudelijk en uiterst geestig

In zijn 16e solovoorstelling duikt André Manuel in de gitzwarte en toch ook meer dan dartele geest van DREEJKLEZOEW, de even geliefde als verguisde mythische Twentse clown die al sinds de ontdekking van de hemel door de Nedersaksische geschiedenis dendert als Herman Finkers on speed.

DREEJKLEZOEW is een politiek incorrecte hork, een mensonvriendelijke sater, de Kaffer der Lage Landen, een duivelskind. Een buitengewoon onfatsoenlijk mens.

 

In verband met de maatschappelijke onrust die is ontstaan rondom alleen al de aankondiging van deze voorstelling zijn er overal in de theaters in dit land nog meer dan voldoende kaarten beschikbaar. En zo ziet DREEJKLEZOEW dat graag. Want hij is toch godverdomme niet voor niks het exact tegenovergestelde van het succesverhaal.

De pers over DREEJKLEZOEW:

Dagblad van het Noorden

"Zijn zestiende voorstelling doet in het niets denken aan de rauwe, grimmige beginperiode van zijn carrière (...) Hij heeft zich gepositioneerd. Obstinaat, nou nee. Gul en hartelijk, eigenlijk. Dat betekent niet dat de spanning er af is. Het is een volstrekt onzinnige benadering om van de cabaretier Manuel te verwachten dat hij zich 'politiek correct'manifesteert (...) Scherp gesneden en effectief."

Meppeler Courant

"Hij neemt absoluut geen blad voor de mond. Onderwerpen die bij andere cabaretiers inmiddels in de taboesfeer zijn beland, neemt Manuel op de korrel. Ontwapenend schiet hij uit de heup." (...) Strijdbaarheid en onbevangen vrolijkheid gaan bij André Manuel als boezemvrienden hand in hand."

Volkskrant

"Dreejklezoew is een slim gestructureerd, maar ook lekker rumoerig programma." (...) 'Wat niet moet worden vergeten is dat André Manuel óók de personificatie is van de uitdrukking ‘grote bek, klein hartje’. Die andere, gevoelige kant komt tot uiting in de prachtige gitaarliedjes die hij zingt. De schakeling tussen het vloeken en tieren in de conferences en de romantische gitaarliedjes maakt zijn cabaret dynamisch.'

NRC Next

(...) Met Dreejklezoew bewijst hij nog steeds een intrigerende cabaretier te zijn." (...) Op de beste momenten is André Manuels aanklacht tegen fascisme scherp, grappig en akelig actueel."

Hoogeveensche Courant

"Manuel is zeer maatschappijkritisch en komt soms met verrassende zienswijzen. Hij schuwt controversiële onderwerpen niet en bevindt zich met zijn zwartgallige humor soms op gevaarlijk terrein. Hij deinst er niet voor terug om gevoelige thema's aan de orde te brengen en daarvoor verdient hij ook alle lof. De vrijheid van het woord is de essentie en dat sijpelt tijdens het programma steeds door." (...) Aan de ene kant is hij hard, maar hij sluit zijn boeiende voorstelling af met een lied waarin hij zingt dat hij van alle mensen houdt. Dat is een mooie afsluiting van een voorstelling die geen moment verveelt en zijn boodschap is belangrijk genoeg. "